11D renkaanpaikkausaine 1L

29,90 

Veroton: 24,11  (ALV 0%)
Saatavilla verkkokaupasta

Tuotekuvaus

11D renkaanpaikkausaine 1L

11-D on renkaan sisälle asennettava nestemäinen tiivistys- ja paikkausaine, joka paikkaa pysyvästi jopa 16 mm:n pistoreiät (25,5 x25) renkaassa. Paikkausaine tukkii myös vannealueiden ja tubeless-kalvon vuodot. Pakkaus 1L, paino 1,033kg

11D renkaanpaikkausaine 1L

11-D on renkaan sisälle asennettava nestemäinen tiivistys- ja paikkausaine, joka paikkaa pysyvästi jopa 16 mm:n pistoreiät (25,5 x25) renkaassa. Paikkausaine tukkii myös vannealueiden ja tubeless-kalvon vuodot. Pakkaus 1L, paino 1,033kg

Tuotekoodi: 11-D -1-

11-D Renkaanpaikkausaine

11-D on renkaan sisälle asennettava nestemäinen tiivistys- ja paikkausaine, joka paikkaa pysyvästi jopa 16 mm:n pistoreiät (25,5 x25) renkaassa. Paikkauskyky on suhteessa renkaan kokoon ja kulutuspinnan vahvuuteen, mutta jokaisessa rengaskoossa 11-D yllättää positiivisesti hyvällä paikkauskyvyllä. Paikkausaine tukkii myös vannealueiden ja tubeless-kalvon vuodot.

11-D on ollut Suomessa ammattilaisten käytössä jo yli 15 vuotta. 11-D on propyleeniglykoli-pohjainen ja on siten työturvallinen aine käyttää, eikä se vaadi erillisiä työturvallisuusselvityksiä työntekijöiden käyttäessä sitä.

11-D on vesiliukoinen, eikä paikkausaineen käytöllä ei ole haittavaikutuksia renkaan paistossa tai pinnoituksessa.

11-D säilyy nestemäisenä renkaan sisällä paikaten lukuisat pistoreiät ja vuodot renkaan koko käyttöiän. Aine ei muuta renkaan käyttöominaisuuksia, eikä se sisällä liimaavia aineita.

Paikkausaineella voidaan korjata vuotava rengas tai asentaa se ennaltaehkäisevästi, jolloin se on valmiina paikkaamaan vuotokohdan välittömästi ilman, että renkaan ilmanpaine edes vähenee.

11-D:lle ei ole asetettu nopeusrajoitusta, joten aine soveltuu käytettäväksi myös suurella nopeudella liikkuviin renkaisiin.

Koneviestin testi

11-D paikkaa renkaan
ennakkoon
Hollantilaisen Okoned B.V:n tuottama
”11-D” -paikkausaine ei ole
enää varsinainen uutuus, Suomessakin
sitä on käytetty jo 14 vuoden
ajan. Se koostuu 11 eri aineesta,
mistä se lienee saanut nimensäkin.
Perustana on propyleeniglygoli,
johon on sekoitettu erilaisia tarttumista
edistäviä ja ruostumista
ehkäiseviä komponentteja. Varsinaisessa
paikkauksessa tai tiivistyksessä
ratkaiseva rooli on aineen
joukossa olevilla kumikuiduilla.
11-D pysyy koko ajan nestemäisenä,
juoksevuus alkaa heiketä vasta
23 asteen pakkasessa.
Neste renkaaseen
11-D -täyttö aloitetaan irrottamalla
venttiilin sisuskalut ja liittä-
mällä täyttöputki venttiiliin. Aine
valuu renkaan sisään pulloa puristamalla,
suuria määriä varten on
olemassa erillinen täyttöpumppu.
Esimerkiksi 18.4 x 38-renkaan
täyttösuositus on 8,5 litraa.
Tämän jälkeen lisätään ilmaa tarvittava
määrä ja rengas on valmis
käyttöön.
Ajossa paikkausaine leviää ympäri
renkaan sisustaa tunkeutuen
vuotokohtaan. Tartuntakykyä lisäävien
aineiden ansiosta 11-D ei
irtoa vuotokohdasta pyörintäliikAerosolipulloihin
pakatut paikkausvaahdot tuottavat
usein karvaan pettymyksen, eivätkä kumiliimatkaan
välttämättä pure nykyisiin keinokumisiin
sisärenkaisiin. Niinpä vakuuttelut 11-D
-paikkausaineen toimivuudesta tuntuvat epäilyttäviltä;
sehän on vain limamaista tököttiä, joka
ei edes jähmety ja irtoaa vesipesulla. Totta se kuitenkin
on, 11-D pitää ilmat takanaan ja on muutenkin
ammattilaistason aine.
Kimmo Kotta
Sisuskumilliseen 15.5 x 38-takarenkaaseen ruiskutettiin 11-D
-paikkausainetta tammikuun 11. päivänä, 15 asteen pakkasen takia
pulloa lämmitettiin kuumassa vedessä. Tämänkokoiseen renkaaseen
pitäisi ohjeiden mukaan lisätä 11-D:tä seitsemisen litraa, mutta nyt
tyydyttiin yhteen litraan, koska tarkoituksena oli vain seurata aineen
olomuodon muutoksia.
Sisärengas irrotettiin 29. maaliskuuta, paikkausaine oli tällä välin
kokenut mm. liki 30-asteen pakkasta. Traktoria oli ajettu maantienopeuksilla
n.150 km, hitaampaa ajoa kertyi n.40 tuntia, pisin yhtämittainen
tauko oli 9 vuorokautta.
ã
ã
26 Huolto ja korjaus NRO 6 22. 4. 2010
keen lakattua, paine vielä edesauttaa
paikkausaineen pysymistä
vuotokohdassa. Jos renkaaseen
tulee uusi vaurio, toimii paikkausaine
taas uudestaan. Periaatteessa
renkaaseen saa jatkossa tulla vaikka
satoja reikiä, kunhan ne ovat alle
16-millisiä.
Hyvää mutta kallista
Paikkausaineesta ei ole haittaa
renkaan paistossa tai pinnoituksessa,
tarvittaessa sen voi pestä
pois, vesiliukoisena ja liima-aineettomana
se irtoaa helposti. Aine
ei myöskään tuki venttiileitä.
Renkaan käyttöominaisuudet eivät
muutu, ja paikkausaine soveltuu
myös nopeasti pyöriviin renkaisiin.
11-D maksaa 22–25 euroa
litra, eli em. 18.4 x 38 -renkaan
täyttö maksaisi lähes 200 euroa.
Renkaan mennessä vaihtoon, aine
on mahdollista kaapia pois ja
käyttää uudelleen, ominaisuudet
eivät muutu pitkänkään ajan kuluessa.
11-D toimii parhaiten tubeless-renkaissa,
mutta valmistaja
lupaa sen tepsivän myös sisärenkaallisissa
tapauksissa. Jotkut sisärengasmateriaalit
saattavat kuitenkin
olla liian liukkaita 11-D:lle,
se kun tarvitsee ”syheröä” johon
tarttua. Sivupistoihin aine ei välttämättä
tehoa, paikkaantuminen
on varminta ulkokehällä.
11-D:n suomalainen maahantuoja
on Tampereen Öljytukku Oy,
epävarmoissa tapauksissa voi aineen
tehosta kysyä numerosta 03-
346 9466. Firman nettiosoite on
www.tampereenoljytukku.com .
Kolminkertainen onnistuminen
Itse tutustuin 11-D:hen syksyllä
2007, jolloin ruuttasin sitä
vm.1939 Fordsonin pahasti vuotavaan
takarenkaaseen. 25 euron litrahinta
tuntui kovalta, mutta liki
300-kiloisen valuvanteen liikuttelu
ja profiililtaan hieman käymättömän
ulkorenkaan irrottelu ei inSisuskumiin
kolmen tuuman naulalla tehty reikä tuotti toivotun tuloksen
ja rengas alkoi tyhjentyä vienon vihellyksen säestyksellä. Puhkominen
onnistui, onnistuisiko paikkaantuminen?
Pienen pyörittelyn jälkeen reikään ilmestyi vaaleaa limamaista ainetta
ja ilman purkautuminen katkesi välittömästi. Aineen pyyhkiminen
reiän päältä ei aiheuttanut uutta vuotoa, eikä edes tosi painavan
ukon renkaan päällä hyppiminen. Vuoto uusiutui vasta naulan painalluksella,
tällä kertaa reikä tukkeentui ilman renkaan pyörittämistä.
Renkaan sisusta
näytti tältä: paikkausainetta
oli sen
alimitoitetusta mää-
rästä huolimatta
melko kattavasti ulko-
ja sisäkehillä,
reunoilla harvakseltaan.
Epämääräisestä
ulkonäöstään
huolimatta 11-D on
lähes hajutonta ja
ennen kaikkea myrkytöntä.
Seoksen
ykkösaine on propyleeniglykoli,
eli
sokerialkoholi, jota
käytetään mm. lehmille
asetonitaudin
ehkäisyyn. Tätä
mössöä ei kannata
antaa karjalle; on
kallista ja sisältää
lisäksi kumikuituja
ym. ylimääräistä.
Renkaan vaihtojen yhteydessä 11-D voidaan kerätä
talteen ja käyttää uudelleen lukemattomia kertoja. Yhdestä
litrasta pystyi kohtuullisella vaivalla saamaan takaisin
pulloon seitsemisen desiä, eli hävikkiä syntyy jonkin
verran.
ã
ã
ã
ã
NRO 6 22. 4. 2010 HUOLTO JA KORJAUS 27
nostanut, varsinkin kun kyseessä
on 100 % hupilaite. Yhdellä litralla
ilmat pysyivät pari päivää kerrallaan,
kaksi lisälitraa lopetti vuodot
totaalisesti. Samat ilmat ovat pysyneet
sisällä yli 2 vuoden ajan, vaikka
traktoria ei liikutella kuin pari
kertaa kesässään.
Naula eturenkaaseen
Toinen 11-D:llä autettu rengasrikko
tapahtui viime marraskuussa,
kun vanhan uskollisen itävetä-
jän etupyörä osui ympäristönsiivoustalkoissa
ruosteiseen 4”-naulaan.
Koska käytettävissä oli hyvää
liimaa, hyviä paikkoja sekä aikaa,
tuntui järkiratkaisulta paikata
rengas välittömästi.
Renkaan irrotuksessa tai päällepanossa
ei ollut ongelmia, paikkaamisessa
sitäkin enemmän: liima
ei tuntunut tarttuvan sisuskumiin
millään ilveellä huolellisesta
karhennuksesta huolimatta. Jotenkuten
paikka viimein liimaantui ja
säilyi irtoamatta ulkorenkaan vanteelle
nousemiseen saakka, mutta
sitten alkoi suhista. Niinpä pihatalkoot
jatkuivat vasta seuraavan
Kuopion-matkan jälkeen, litran
verran 11-D:tä paikkasi 8.3
x 20-renkaan vuotamattomaksi.
Ilma on myös pysynyt sisällä, samoilla
ilmoilla sujunevat kevätsiivouksetkin.
Vaikka odotettavissa
tietysti on, että nyt naula tavoittaa
toisen etusen – sen, jossa ei ole
paikka-ainetta…
Uudelleenkäyttö onnistui
Väite 11-D:n uudelleenkäyttö-
mahdollisuudesta pani tekemään
täysin lavastetun kokeen, missä
ehjään 15.5 x 38-renkaaseen lisättiin
ainetta litran verran. Käytännössä
tuon määrän ei pitäisi riittää
alkuunkaan tämän kokoluokan
renkaan paikkaamiseen, mutta
se ei ollut tarkoituskaan. Rengas
oli puoliaktiivisessa käytössä kylmimpien
talvikuukausien ajan,
reilun 2,5 kuukauden kuluttua
sisuskumi vaihdettiin ja aine kerättiin
mahdollisimman tarkkaan
talteen. Litrasta pystyi kohtuullisella
huolellisuudella kaapimaan
astiaan n. 7 desiä. Hyviä välineitä
olivat jääraappa ja muovikauha.
Aine kierrätettiin autoperävaunun
vararenkaaseen, joka oli ensin
turmeltu naulalla ja puukolla.
Traktorin renkaasta kaavittu vajaa
litra riitti mainiosti 155R13-
renkaalle. Ilmat alkoivat pysyä sisässä
ensimmäisen pyöräytyksen
jälkeen, eikä 2,5 kilon paine vä-
hentynyt yhtään vajaan sadan kilometrin
ajomatkalla 240 kilon sementtilastissa.

Ainakin minulla on nyt 3 syytä uskoa
11-D:n toimivuuteen.

Takuu ja huolto

Kaikilla uusilla tuotteilla on Suomen lainsäädännön mukaisesti vähintään vuoden takuu. Takuuaika on tuotekohtainen ja vaihtelee tuoteryhmittäin. Mikäli tuotteessa ilmenee valmistusvirhe tai jokin osa puuttuu tai on viallinen, ota yhteyttä asiakaspalveluun.
Lue lisää takuusta.

Huollamme laadukkaasti kaikki polttomoottorikäyttöiset koneet ja laitteet, niin takuuhuollot kuin korjauksetkin. Lue lisää huoltopalvelusta.

Tuotearvostelut